بسم الله الرحمن الرحیم
لَّقَدْ کَانَ فِی یُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آیَاتٌ لِّلسَّائِلِینَ
در اینجا به طور کاملاً خلاصه و اشاره وار به زیبایی ظاهری حضرت صاحب الامر میپردازم
این غیر از باطن زیبای ایشان است و آن مطلبی جدا میباشد
اما در مواردی زیبایی ظاهری نیز لازم به ذکر است.
فقط لطفاً پاسخ های وهن آمیز قرار ندهید
در روایت داریم که امام رضا(ع) در ورودی بهشت سیمای بهشتیان را به زیبایی حضرت یوسف در می آورند.
امّا زیبای حضرت یوسف چقدر بود؟
فَلَمَّا سَمِعَتْ بِمَکْرِهِنَّ أَرْسَلَتْ إِلَیْهِنَّ وَأَعْتَدَتْ لَهُنَّ مُتَّکَأً وَآتَتْ کُلَّ وَاحِدَةٍ مِّنْهُنَّ سِکِّینًا وَقَالَتِ اخْرُجْ عَلَیْهِنَّ فَلَمَّا رَأَیْنَهُ أَکْبَرْنَهُ وَقَطَّعْنَ أَیْدِیَهُنَّ وَقُلْنَ حَاشَ لِلّهِ مَا هَذَا بَشَرًا إِنْ هَذَا إِلاَّ مَلَکٌ کَرِیمٌ
در بسیاری از قصص و حتی فیلمی که سابقاً در سیما پخش شد مسئله آیه بالا را در حد بریدن پوست دست درنظر گرفته اند
اما به نظر میرسد که قطع عضو در کار بوده
دلیل یک:قطع به معنی بریدن است.در آیه زیر قطع عضو در مورد سارق بکار رفته است.میدانیم حکم قطع بریدن پوست نیست بلکه قطع عضو است
وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَیْدِیَهُمَا جَزَاء بِمَا کَسَبَا نَکَالًا مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ(مائده38)
دلیل دو:
فاصله بین مجلس ترنج و آزادی از زندان حدود 20 سال بوده و هر زخمی در آن ابعاد کمابیش خوب میشود.مخصوصا که پزشکی در آن زمان پیشرفت کرده بود.ولی زمانی که زنان مجلس ترنج احضار شدند و مدرک حضورشان در مجلس ترنج بریده بودن دستشان بود.
مثلا یک نفر یک بند انگشت-کسی دیگر یک انگشت کامل یا حتی از مچ دست را از دست داده بود و نمیتوانستند حقیقت آن مجلس را انکار کنند.
وَقَالَ الْمَلِکُ ائْتُونِی بِهِ فَلَمَّا جَاءهُ الرَّسُولُ قَالَ ارْجِعْ إِلَى رَبِّکَ فَاسْأَلْهُ مَا بَالُ النِّسْوَةِ اللاَّتِی قَطَّعْنَ أَیْدِیَهُنَّ إِنَّ رَبِّی بِکَیْدِهِنَّ عَلِیمٌقَالَ مَا خَطْبُکُنَّ إِذْ رَاوَدتُّنَّ یُوسُفَ عَن نَّفْسِهِ قُلْنَ حَاشَ لِلّهِ مَا عَلِمْنَا عَلَیْهِ مِن سُوءٍ قَالَتِ امْرَأَةُ الْعَزِیزِ الآنَ حَصْحَصَ الْحَقُّ أَنَاْ رَاوَدتُّهُ عَن نَّفْسِهِ وَإِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِینَ
نکته جالب اینجاست که پس از بریدن همچنان غرق در آن نگاه بودند و متوجه بریدن دست نبودند(نگاه حرام)
اینجا این نکته را یادآور میشوم که اگر در جایی تمثیلی از عشق و ترنج و یوسف با حضرت صاحب میشود علت آن است که ما اگر ادعایی داشته باشیم عشق ناروایی داریممن که عشق دنیا کورم کرده نمیتوانم خود را جای حضرت یعقوب بگذارم که زیبایی باطنی حضرت یوسف را میشناختامثال بنده عده ای بی مقدار هستیم که هیچ شناختی نسیت به حضرت نداریم و دنیا را سفت چسبیده ایم!در حالی که خداوند در قرآن به همه خلق فرموده است که
بَقِیَّةُ اللّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ
از هر چیزی بهتر است
هر چیزی...
چه برسد به دنیا
اما پس از این نکته طولانی این حدیث را از پیامبر(ص) یادآور میشوم
المهدی طاووس اهل الجنة
ایشان در بین بهشتیان منحصر به فرد هستندهمانطوری که طاووس منحصر به فرد است در بین پرندگان(یک تمثیل بود)
البته ایشان در دنیا نیز زیبا هستندشاید دلیل اصلی آن این باشد که همین صورت باعث جذب خلایق به سوی ایشان میباشد
(ایشان در برابر سختی ها و ناملایمات مصون نیستند و مانند افراد عادی ممکن است بیمار شوند(زبانم قطع) و در مواقعی مانند همیشه نباشند(این نظر خودم بود))
در کل هر کس که تمامی دستورات بهداشتی اسلام را رعایت کند به نسبت کسی که رعایت نمیکند صورتی زیباتر خواهد داشت
اَللّهُمَّ اَرِنِی الطَّلْعَهَ الرَّشیدَهَ والْغُرَّهَ الْحَمِیدَهَ واکْحُلْ ناظِری بِنظْرَهٍ مِنّی إلَیهِ وَعَجِّلْ فَرَجَهُ وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ